Dlouhý most
České
Budějovice se pyšní další významnou stavbou - novým mostem přes řeku
Vltavu, který byl dán do provozu 28. října 1998 v den 80. výročí vzniku
Československé republiky...
Potřeba přemostění Vltavy v místě dnešního Dlouhého mostu vznikla zároveň se založením Českých Budějovic. Důvodů byla řada. Českými Budějovicemi vedla strategická cesta z Vídně na Netolice, ve Čtyřech Dvorech sídlila vojenská posádka a vedla tudy královská císařská silnice. Ze zachovaných dokumentů víme, že podoba mostu se měnila s dobou, zpočátku v podobě většinou dřevěných konstrukcí se dřevěnými podpěrami, až v roce 1880 byl vybudován podle projektu Ing.
Václava Koudelky most
ocelový s pěti kamennými pilíři, který sloužil plných 50 let. Aby se o
pilíře nezadržovala ledová tříšť a nedocházelo k jejich podemílání,
bylo rozhodnuto postavit na stejném místě ( v ose Husovy ulice ) most
nový s menším počtem návodních pilířů. Po dlouhých jednáních schválila
Rada města ( starosta Dr. Dlouhý ) stavbu ocelového mostu o šířce 7,3 m
a se dvěma chodníky po 2 m, s výškou v úrovni terénu z důvodu
nenarušení panoramatických pohledů na město, se dvěma břehovými a s
jedním středovým podpěrným pilířem o celkové délce 96 m. Projekt
zpracovaly Škodovy závody v Plzni, ocelové konstrukce vyrobila firma
Rainberg z Pardubic. Stavba, kterou vedl Ing. Ladislav Hlaváček z Písku, byla dokončena v roce 1932. Most slouží dodnes, i když.....
Dlouhý most z r. 1932 dosloužil jednak staticky, jednak již přestal vyhovovat narůstající automobilové dopravě. Rada města proto rozhodla o výměně vodorovné ocelové konstrukce mostu o délce 97 m a celkové šíři 18 m ( 2 jízdní pruhy, cyklistické stezky a dva chodníky ). Podle vítězného
architektonického návrhu se jedná o kombinaci visutého a trámového
mostu. V místě nad středním pilířem je rámový ztužující pylon, nesoucí
nosné ocelové lano, na němž je zavěšen výztužný mostní trám pomocí
tenké ocelové stěny odlehčené velkými otvory tvaru parabolických
trojúhelníků. Návrh - Ing. arch. Roman Koucký, Architektonická kancelář
Praha, projekt - firma Pontex Praha, filiálka České Budějovice, ocelové
konstrukce - Hutní montáže Ostrava, stavba - Vodní stavby Bohemia,
divize 1, České Budějovice.
A naše přání? Aby Dlouhý most po jeho dokončení dlouho sloužil svému účelu a slovy primátora města Ing. Miroslava Beneše: "...aby i v budoucnu zůstal prostředníkem, který umožňuje oběma částem města rozděleným řekou Vltavou, žít společně a bez potíží nacházet cestu za prací, zábavou a hlavně - jeden k druhému."
Potřeba přemostění Vltavy v místě dnešního Dlouhého mostu vznikla zároveň se založením Českých Budějovic. Důvodů byla řada. Českými Budějovicemi vedla strategická cesta z Vídně na Netolice, ve Čtyřech Dvorech sídlila vojenská posádka a vedla tudy královská císařská silnice. Ze zachovaných dokumentů víme, že podoba mostu se měnila s dobou, zpočátku v podobě většinou dřevěných konstrukcí se dřevěnými podpěrami, až v roce 1880 byl vybudován podle projektu Ing.

Dlouhý most z r. 1932 dosloužil jednak staticky, jednak již přestal vyhovovat narůstající automobilové dopravě. Rada města proto rozhodla o výměně vodorovné ocelové konstrukce mostu o délce 97 m a celkové šíři 18 m ( 2 jízdní pruhy, cyklistické stezky a dva chodníky ). Podle vítězného

A naše přání? Aby Dlouhý most po jeho dokončení dlouho sloužil svému účelu a slovy primátora města Ing. Miroslava Beneše: "...aby i v budoucnu zůstal prostředníkem, který umožňuje oběma částem města rozděleným řekou Vltavou, žít společně a bez potíží nacházet cestu za prací, zábavou a hlavně - jeden k druhému."
5/6